Je kind speelt lekker op de grond en na een tijdje merk je dat het een ravage is van speelgoed. Je kijkt even naar je kind en ziet dat het niet lang met 1 soort speelgoed kan spelen en vervolgens tv wilt kijken. Na ongeveer 2 minuten zegt je kind dat het buiten wilt spelen en gaan jullie naar buiten.
De juf geeft aan dat jouw kind snel afgeleid is en wellicht concentratieproblemen heeft.
Alhoewel je hier van schrikt, lijken er puzzelstukjes in elkaar te vallen…
Zou dit mogelijk thuis ook kunnen spelen?
Eerst een kleine geruststelling: Een kind van rond de 6 jaar heeft meestal maar 10 minuten de aandacht voor iets. Een kind van 10 jaar heeft meestal maar 20 minuten de aandacht voor iets.
Dit betekent dat jonge kinderen vrij snel afgeleid zijn, mits ze iets erg leuk vinden.
Er wordt dus best veel gevraagd en verwacht van een jong kind dat op school zit.
Alvorens je stappen onderneemt is het belangrijk om dingen eerst goed te onderzoeken.
Ik ga je daarbij helpen…
Snel afgeleid en moeilijk concentreren op School?
- Begrijpt je kind de leerstof? (luistert hij/zij goed naar de uitleg?)
- Leert je kind goed? (slechte cijfers? Achterlopen met taakjes?)
- Is de leerstof te makkelijk voor je kind? (goede cijfers? Snel klaar met werkjes?)
- Hoe gaat je kind om met de leerkracht? (praat je kind erover? Groet je kind vrolijk bij binnenkomst?, durft je kind vragen te stellen?)
- Hoe wordt er uitgelegd op school? (met plaatjes en afwisseling?, langdurige teksten, kunnen te lang duren voor kinderen)
- Waar zit je kind in de klas? (vooraan, achteraan, naast een raam, naast een druk kind enz)
- Heeft je kind vriendjes/vriendinnetjes? (speelt je kind weleens bij iemand of andersom?)
- Heeft je kind de hele dag moeite met concentratieproblemen of alleen in de middag? ( alleen in de middag zou moeheid kunnen zijn)
- Beweegt je kind zich de hele tijd op zijn stoel? (moeilijk stil kunnen zitten op stoel?)
- Heeft je kind moeite met nieuwe dingen? ( lijkt je kind dan bang?)
- Heeft je kind moeite met overgangen? (zoals van buiten spelen naar leren)
- Hoe doet je kind het bij gym? (goede motoriek? Houdt van bewegen?, maakt contact met kinderen?, kijkt uit naar gym?)
Snel afgeleid of moeilijk concentreren thuis?
- Hoe is de structuur thuis?
- Zijn er duidelijke regels?
- Hebben jullie als ouders hoge verwachtingen van je kind? (laat je dit merken?)
- Lage verwachtingen? (laat je dit merken?)
- Geven jullie het goede voorbeeld aan jullie kinderen? (ergens een tijdje de aandacht voor hebben)
- Hoe is de inrichting? (rustig, drukke tv en/of radio tijdens eten?)
- Ligt er veel speelgoed in zicht tijdens het eten? (dit kan erg afleiden om te willen spelen)
- Laat je je kind eerst het ene speelgoed opruimen, voordat het met iets anders gaat spelen?
- Leg je je kind van te voren uit waar jullie heen gaan of wat er gaat gebeuren?
- Hoe gaat je kind om met eventuele broertjes en zusjes?
- Kan je kind thuis vrij lang knutselen, tv kijken of iets anders?
Lichamelijk
- Hoe is de grove motoriek van je kind?
- Heeft je kind regelmatig hoofdpijn? (welke dagen? Ook in het weekend?, hele dag?)
- Heeft je kind vaak stemmingswisselingen? (snel emotioneel? Van slag, boos?)
- Zijn de ogen goed van je kind? (kan hoofdpijn en afleiding veroorzaken)
- Kan je kind goed horen? (kan vermoeiend zijn om te luisteren)
- Is je kind vaak moe? ( hoe lang slaapt je kind en gaat het op tijd naar bed?)
- Lijkt je kind snel gefrustreerd over iets? (zo ja, over wat dan?)
- Zit je kind op een sport? (bewegen is zowel mentaal als fysiek goed voor je concentratie en lichaam)
Alles heeft een reden…
Soms staan we er gewoonweg niet bij stil dat alles echt een reden kan hebben. Vooral als moeder weet ik dat ik bepaalde dingen snel normaal vond en dacht dat iets zo hoorde. Dit is vooral zo bij je eerste kind omdat alles nog nieuw is.
Toch zou je op een gegeven moment verschil kunnen zien met bepaalde dingen bij kinderen op school en of broertjes of zusjes.
Er hoeft dan nog niet direct een probleem te zijn, maar je voelt dat er dingen anders zijn of anders gaan. Wanneer je gevoel dat zegt is het handig om iets te gaan onderzoeken, om inzichten te krijgen in je gevoel.
Als ouder wil je immers je kind helpen mocht er iets zijn waarmee je je kind zou kunnen helpen.
Stel jezelf vooral veel vragen zoals hierboven. Vraag aan je man/vrouw, familie of school of andere dit ook ervaren/zien.
Pas als je de vragen onder de loep genomen hebt, kunnen er stappen ondernomen worden.
En dan…
Wanneer je het gevoel hebt dat je kind alleen op school teveel afgeleid wordt, zijn er diverse mogelijkheden.
- Allereerst praat met de leerkracht.
- Kan je kind ergens anders zitten?
- Kan je kind extra werk krijgen wanneer het makkelijk leert?
- Kan je kind bijles krijgen wanneer het moeilijk leert?
- Kunnen jullie als ouders helpen met het werk van je kind?
- Is het mogelijk om je kind op school te laten werken met een scherm eromheen?(op tafel)
Wanneer je het gevoel hebt dat je kind thuis ook concentratieproblemen heeft, zijn er ook diverse mogelijkheden.
- Bied niet teveel speelgoed aan. Af en toe iets geven.
- Stimuleer je kind om soms iets langer te spelen met iets, voordat er weer wat anders gepakt wordt.
- Laat je kind het speelgoed opruimen, voordat er iets nieuws gepakt wordt.
- Leg altijd duidelijk uit wat jullie ergens gaan doen en of je kind eerst nog mag spelen of dat jullie direct weggaan.
- Geef je kind complimenten als het een tijdje ergens de aandacht voor heeft. (complimenten werken motiverend en stimulerend om het goede gedrag door te willen zetten.
- Geef als ouder het goede voorbeeld. Laat zien dat jij ook iets enige tijd kan volhouden en dat je dingen opruimt.
- Zou het kunnen dat je kind last heeft van drukte van druk behang, harde tv, radio, felle lichten, of een broertje of zusje die overheersend is? Ga het eens onderzoeken.
- Wanneer je nog meer kinderen hebt, kun je eens alleen iets gaan doen met je kind. En probeer dan te onderzoeken of je kind nu anders doet dan met het hele gezin.
Laag zelfbeeld
Een kind kan door heel veel kleine dingen die er gebeurd zijn een laag zelfbeeld krijgen/hebben, angsten krijgen of onzeker zijn. Ook dit zou concentratieproblemen kunnen veroorzaken.
Waar zou je concentratieprobleem vandaan kunnen komen?
Ouders of de omgeving van een kind kunnen onbewust de nodige opmerkingen maken, waardoor je kind onzeker wordt. Maar je kind zou zichzelf ook van alles aan kunnen praten doordat het ziet dat een klasgenootje, broer of zus, buurmeisje of wie dan ook iets wel lukt en jouw kind niet.
Ook een verhuizing, scheiding, nieuw broertje, zusje, nieuwe school, vriendjes of juist geen vriendjes, traumatische ervaring ed. kan voor een kind erg veel impact hebben.
Ondanks alle onderzoeken die ik hierboven weergeef, zou het natuurlijk ook iets medisch kunnen zijn. Wanneer je dit gevoel hebt, zou ik je verhaal bij de huisarts neerleggen. Al is het om je gerust te stellen.
Kan ik je helpen met het onderzoeken en inzichten geven van jezelf of je kind dan kun je een mail sturen naar: info@zelfvertrouwenvergroten.nl
Kan ik je helpen met het vergroten van je zelfvertrouwen, meer voor jezelf op te leren komen en/of een weerbaarheidstraining? Kijk dan voor de mogelijkheden op: www.zelfvertrouwenvergroten.nl
Liefs,
Merel